برسد به دست جناب فردوسی

  • ۲۰:۵۶

سلام ابوالقاسم خان، حکیم فردوسی.

حال و احوال؟ خوش می گذرد؟ از رستم و سیاوش و تهمینه جان چه خبر؟ آن افراسیاب آتیش پاره چطور است؟ هنوز هم شیطنت می کند؟ از سیمرغ بگو. ان شاءالله شکارش که نکرده اند؟

حکیم جان شما مرا نمی شناسی. بنده یک عدد جوان می باشم که 1000 سال بعد از زمانی که شما می زیستی دارم این نامه را برایت می نویسم. چقدر خوب است که نیستی و ببینی چه بلاهایی، تاکید می کنم چه بلاهایی را دارند سر آن مظلوم زبان، زبان فارسی می آورند. اصلا شمشیر در آورده اند که  دو شقه اش کنند!

یادت هست سی سال خون دل خوردی و شاهنامه را نوشتی؟ یادت هست شاهنامه را بردی خدمت سلطان محمود و او چه ها که نگفت؟ صد رحمت به محمود! ما را ببین که کاری کرده ایم کارستان. ما سواره ایم و محمود پیاده! محمود که هیچ کل سلسله غزنویان هم جلوی ما لنگ می اندازند و اسب هایشان را می زنند گاراژ چیزه ببخشید اسطبل! اصلا به محمود گفتیم داداش تو برو استراحت کن ما خودمان خدمتش می رسیم! 

از مدل حرف زدن جوانان بگویم از تعجب روی دستارت شاخ سبز می شود. از دختر 15 ساله که انتظار می رود توی صفحات مجازی همه حرف هایش گل گلی و صورتی و مامانی و ناز باشد، یک فحش ها و حرف های خاک بر سری می شنویم که من به شخصه در کل عمر پر برکت خودم چنین چیزهایی را نشنیده ام! اصلا اگر کسی بخواهد واژگان خاک بر سری اش را آپدیت کند کافی است که یک توک پا بیاید صفحه بازیگران در کمتر از ثانیه ای همه چیز را یاد می گیرد! آدم هایی هم وجود دارند که از دم همگی باحالند! خودشان رو کرک و پر می کنند که عربی حرف نزنند، فحش ها می کشند به جان عربی و عرب زبان ها، زبان پارسی، زبان پارسی می کنند، اما وقتی باهاشان دو کلام فارسی حرف می زنی 73 درصد واژگانشان مال بلاد فرنگ است! تو گویی که نافشان را با انگلیسی و فقانسوی سلیس بریده اند و از خود انجنبی ها قشنگ تر اِیشِن هایشان را تلفظ می کنند!

مدل نوشتن را بگو. اگر ببینی نوشتمان چه شکلی شده است ساعت ها می نشینی یک گوشه ای و های های می گریی! «آره» تبدیل شده است به «عاره»، «آقا» تبدیل شده است به «عاقا»، «الان» را هم «العان» می نویسند. اگر به جوانان غیور این مرز و بوم بگویی که ای جوان جیزقول بلا چرا چنین کنی؟ جواب می دهد همه چنین کنند من نیز چنین کنم! تو بگو اگر یک نفرشان دلیل کارش را بداند؛ من اسمم را عوض می کنم می گذارم چغاد!

چقدر این حرف های ربط مظلوم اند توی این دوره و زمانه. «به» تبدیل شده است به «ب»، «که» شده است «ک» و «چه» طفلک را «چ» می نویسند!! دیگر از «خاب»، «خاهش»، «خاستگاری» و سایر واو های گم و گور شده زبان فارسی حرف نزنم همه مان سنگین تریم!    

پدر و مادر های امروزی جالب اند. خیلی جالب اند. می زنند توی سر و مغز خودشان و فرزندشان که نمره های ریاضی و علومشان کمتر از 20 نباشد اما نمی دانند املا و انشا و نگارش به چه دردی می خورد؟! می خورند یا می پوشند؟ دارد بد می شود حکیم جان. یعنی داریم بد می شویم. نسل من و آیندگان من دارند تبدیل می شوند به موجوداتی که بلدند فرمول های ریاضی را حل کنند اما نه بلدند بنویسند و نه بلدند حرف بزنند!

بهتر از بیش از این سرت را درد نیاورم. اگر بخواهم بیشتر بگویم نوش داروی کذاییت هم حالت را خوب نمی کند! پس بهتر است بروم. به بیژن و منیژه و سهراب و گردآفرین سلام مخصوص برسان.

در آخر به همین بیت بسنده می کنم:

بسی رنج بردی در این سال سی

که ما بزنیم و نابود کنیم مرسی!

  • ۳۰۴
Paradise
سلام عزیزم
به نظرت جمله زیرین من فردوسی پسند هست؟
عاقای فردوسی ب وبلاگ پاموک خوش امدی همین العان بگو ک چقد با این نامه روحت اوووج گرفت!عاررره؟ ;-دی ;-پی
اصلا الان فردوسی داره بندری میره بیچاره :)))))))))
bahar ...
واقعابه کجامیرویم ؟>چه کتابی گفتم ...
:) خوبه که.
صبا ...
به نظرم ما شرمنده خیلی از بزرگان تاریخمون هستیم...
واقعا. یعنی اگه همین الان رو در رو باهاشون قرار بگیریم من یکی که خجالت زده ام.
♠Mãh§â♣ ...
خیلی قشنگو جالب بود
دنبالید
:) هر چند متوجه نشدم چی قشنگه؟
♠Mãh§â♣ ...
نامه ای ک واسه فردوسی نوشتی رو میگم
فکر کردم از اون دسته کامنتهاست که میان میگن قشنگ و میرن.
ممنون
♠Mãh§â♣ ...
نه واقعا خوندمش
اولاش خیلی باحال بود
مرسی عزیزم. لطف داری :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan