طرح افطار تا سحر ِ ناصر اینا!

  • ۰۰:۳۶
نمی دونم فووریه رو می شناسید یا نه؟ ولی جناب دکتر ژوآنس فووریه ِ فرانسوی زمان ناصر الدین شاه افتخار اینو داشته که سه سال توی دربار ایران به عنوان پزشک مخصوص در رکاب قبله عالم باشه! توی مدتی که ایشون تو مملکت ما تشریف داشته دست به قلم میشه و خاطراتش رو می نویسه. هر چند به قول عباس اقبال آشتیانی بزرگ، جاهایی در مورد ایرانی ها و مراسمای مذهبیشون غرض ورزی می کنه و تند میره اما خوندن بعضی مطالبش اونم از نگاه یه اجنبیِ زاده فَرَنج (فرنگ) خالی از لطف نیست.

مثلا در مورد ماه رمضان یه جا نوشته:
«نهم رمضان است و ایرانی ها در این ماه یعنی در مدت سی روز از سپیده صبح تا غروب آفتاب از خوردن و استعمال دخانیات خودداری می نمایند. البته رعایت این ترتیب سخت است ولی در عوض شب ها هم غذا می خورند و هم دخانیات استعمال می کنند.
در این ماه چون اکثر مردم روز را می خوابند روزها کوچه ها و بازارها از جمعیت خالی است، بر خلاف شب ها تمام مدت حتی تا صبح رفت و آمد و قال و قیل همه جا بر قرار است.»

سه سال در دربار ایران/ ژوآنس فووریه/ ترجمه: عباس اقبال آشتیانی/نشر علم/1385

من به شخصه خودم فکر می کردم این طرح شب بیداری ِ افطار تا سحر و بخواب تا غروب آفتاب، تازگی ها بین جوانان این مملکت باب شده نگو از زمان ناصر اینا بوده. حالا یا داریم در جا می زنیم یا 100، 150 ساله که خیلی با هم متحدیم!



پ.ن: فرصتی بود از سفرنامه ها باز مطلب میذارم. شیرینن بسیار.

♠Mãh§â♣ ...
جالب بود

بازم بزار از این مطالب
:)
حتما
Paradise
سلام عزیزم خوبی
بیا پاشو برو جای خسرو معتضد بعد بشین روبرووی دوربین یه دل سیر تاریخ بگو و ماهم از پشت دوربینا جیغ و سوت و حمایت نثارررت میکنیم!پاشوووو دختررر یهه وقت دیررر میشه هااا حالا باز بشین اینجااا و بخند به من.....😄😃😀😁😍خخخخ
سلام. وای چقدر خندیدم. خودمو تصور کردم با شکم قلمبه نشستم پشت یه میز پر از کتاب با یه عینک گنده دارم چرت و پرت می بافم 😂😂
قول میدم رفتم جای خسرو از تو تی وی برای همه تون دست تکون بدم 😂
صبا ...
افطار تا سحر ناصر اینا رو خوب اومدی:))))
😄
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan